Cum să compui o piesă pe chitară – Partea 1 – Introducere

Una dintre cele mai frumoase experienţe, pe care le poţi avea legate de chitară, este cea a compoziţiei. Cealalte ar fi împărtăşirea pasiunii de a cânta împreună cu alţi muzicieni şi bineînţeles, împărtăşirea compoziţiilor tale cu alţi oameni. De altfel, ele apar cam în mod cronologic, întâi vei compune nişte piese, pe care le vei împărtăşi altor muzicieni care apoi, te vor ajuta să le transmiţi mai departe în faţa unui public.

Indiferent că vei decide să mergi până la capătul acestui drum cu o idee muzicală pe care o ai sau că vei decide doar să o laşi să prindă viaţă pe chitară, important este să te simţi bine şi să te bucuri de plăcerea de a cânta, pentru că nu uita, motivul pentru care te-ai apucat să cânţi la chitară, chiar dacă nu este unul foarte măreţ, cu siguranţă este unul care are de-a face cu plăcerea şi relaxarea pe care ţi-o oferă exprimarea prin intermediul chitarei.

Ceea ce m-a făcut pe mine să scriu acest articol a fost o experienţă personală, pe care am avut-o cu ani în urmă şi de care mi-am adus aminte recent. Încercam să compun o piesă pentru că simţeam că e ceva acolo care ar vrea să “iasă afară”; am reuşit să scot un prim acord care să exprime starea mea, însă continuarea nu reuşeam să o găsesc, pentru că nici auzul muzical nu-l aveam bine dezvoltat. Aşa că, începător fiind, am început să execut pe chitară toate acordurile pe care le ştiam la vremea aceea, în speranţa ca unul va “sări” şi-mi va plăcea. După câteva încercări eşuate am abandonat, pentru că nu-mi plăcea cum sună nici o combinaţie de acorduri. După o perioadă de studiu intens la bibliotecă, am aflat că există anumite “legi ale atracţiilor” între note şi implicit între acorduri, “legi” pe care dacă le-aş fi ştiut, m-ar fi ajutat să aleg pentru situaţia mea doar dintre acele acorduri care s-ar fi potrivit cu acordul meu şi nu să folosesc tot “vocabularul” meu de acorduri.

Aşa cum pentru tot ce facem, la început există un îndrumar, aşa şi în muzică există un astfel de îndrumar, care în niciun caz nu are rolul de a limita sau încadra într-un şablon viitoarele compoziţii, ci este doar un ghid menit să te ajute. Cum probabil ştii deja, solo-urile pornesc de la game (care se construiesc după anumite reguli), iar tu pornind de la acele game vei alege notele care se potrivesc cel mai bine cu ceea ce vrei tu să exprimi. În acelaşi fel şi armoniile pentru piese se construiesc folosind acorduri (care sunt construite şi pot fi puse în relaţie cu alte acorduri după anumite reguli).

Astfel că, pe parcursul a câtorva articole îţi voi descrie cam care ar fi elementele după care să te ghidezi atunci când vrei să compui fie o armonie, fie un solo, astfel încât să nu fii în aceeaşi situaţie în care am fost eu.

ATENŢIE! Tot ceea ce îţi voi prezenta nu are decât rol de ghid, pentru că vei descoperi că muzica nu se face după şabloane. De altfel, progresul în muzică se datorează unor oameni care au gândit în afara şabloanelor.

 

 

Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti mă poţi contacta pe email.

Mult spor,

Marius Furduescu

 

* Acest articol l-am publicat iniţial pe lecţii de chitară.ro
Sursa Foto: Steve Spraggon

 

in: Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Lectii de chitara pentru nivel mediu

4 comments

  1. Predai si jazz? Special chitara de jazz.

    • Salut, din pacate nu predau jazz. Sunt specializat pe blues, rock si acoustic. Ti-as putea recomanda cateva materiale, insa nu stiu exact nivelul tau.

      Multumesc,

      Marius Furduescu

      • Nu de mine era vorba. Am o serie de elevi (avansati) absolventi de scoli de muzica, si nu am timp sa ma ocup. Vroiam sa-i indrum spre cineva care are timp sa o faca. Oricum mersi.

        • Iti multumesc si eu pentru recomandare, insa daca ai elevi interesati de improvizatie de rock sau blues, ii poti directiona catre mine.

          Multumesc,

          Marius Furduescu

Post a Comment