Dacă în articolul trecut am vorbit despre tonalitate, astăzi aş vrea să mai facem un pas înainte şi să-ţi spun câte ceva despre moduri le folosite pe chitara.
Astfel, îţi spuneam că: tonalitatea reprezintă o modalitate de organizare a sunetelor în jurul unui centru tonal, numit tonică.
- fiecare treaptă are un rol specific în cadrul tonalităţii şi se află într-o anumită relaţie intervalica faţă de tonică, determinând astfel modul acesteia.
Această relaţionare a treptelor faţă de tonică se concretizează în cele din urmă, în modul în care se succed tonurile şi semitonurile.
În funcţie de poziţia anumitor trepte faţă de tonică, modurile se vor împărţi în majore sau minore şi melodice sau armonice.
Treapta a III-a este cea care îţi spune dacă modul este major sau minor. Dacă aceasta se află la o distanţă de terţă mare faţă de tonică – mod major, iar dacă se află la o distanţă de terţă mică – mod minor.
Prin poziţiile treptelor VI şi VII faţă de tonică, se stabilesc apoi celelalte două variante ale majorului şi minorului, şi anume majorul sau minorul melodic sau armonic.
Astfel, într-o tonalitate modul major sau minor se prezintă în 3 feluri:
- Major natural, armonic şi melodic şi respectiv,
- Minor natural, armonic şi melodic
Modurile populare
Prin definiţie, orice gamă majoră are ca şi secvenţe intervalice ( Ton-Ton-Semiton-Ton-Ton-Ton-Semiton – prescurtat T-T-s-T-T-T-s). Din punct de vedere modal, acesta se numeşte mod major natural sau mod ionian şi reprezintă unul dintre cele 7 moduri populare – spun şapte pentru că fiecare treaptă din tonalitatatea majoră naturală poate fi tonică.
Aşadar, pornind de la gama majoră naturală, de pe fiecare treaptă pot construi o nouă gamă, folosind aceleaşi note. În acest caz, relaţiile intervalice şi succesiunile de tonuri şi semitonuri se schimbă, obţinând astfel noi moduri, cu denumiri diferite:
Modul Ionian: T-T-s-T-T-T-s
Modul Dorian: T-s-T-T-T-s-T
Modul Frigian: s-T-T-T-s-T-T
Modul Lidian: T-T-T-s-T-T-s
Modul Mixolidian: T-T-s-T-T-s-T
Modul Eolian: T-s-T-T-s-T-T
Modul Locrian: s-T-T-s-T-T-T
Din cele 7 moduri, ionianul, lidianul şi mixolidianul sunt moduri majore, pentru că între prima şi a treia treaptă se află un interval de terţă mare (T-T), iar celelalte, dorianul, frigianul, eolianul şi locrianul sunt moduri minore – terţă mică (T-s).
De aici, poţi trage concluzia că aceste moduri sunt de fapt, game majore sau minore cu trepte modifcate (urcate sau coborâte). Astfel:
Ionianul – gama majoră naturală
Dorianul – gama minoră naturală cu treapta VI urcată cu un semiton
Frigianul – gama minoră naturală cu treapta II coborâtă cu un semiton
Lidianul – gama majoră naturală cu treapta IV urcată cu un semiton
Mixolidianul – gama majoră naturală cu treapta VII coborâtă cu un semiton
Eolianul – gama minoră naturală
Locrianul – gama minoră naturală cu treptele II şi V coborâte cu un semiton
La ce ne folosesc modurile?
În final, aş vrea să-ţi subliniez importanţa cunoaşterii acestor moduri şi să-ţi explic de fapt, la ce îţi folosesc.
Răspunsul simplu ar fi că modurile îţi folosesc la solo-uri, repezentând un instrument de creaţie foarte puternic şi foarte important.
Spre exemplu: ai o piesă foarte frumoasă, compusă în tonalitatea Do major (vom vorbi în articolele următoare despre acorduri şi progresii), iar ţie îţi revine sarcina de a face un solo pe o armonie în această tonalitate.
Astfel, cunoscând tot ceea ce ţi-am explicat eu până aici, te vei gândi şi îţi vei da seama că vei putea improviza folosind mai multe game majore: majorul natural (modul ionian), lidianul sau mixolidianul, majorul melodic, majorul armonic.
Sfatul meu este să experimentezi cu fiecare gamă în parte, pentru că vei observa că fiecare are o “aromă” proprie.
Din aceste game vei lua acele note care tu consideri că se potrivesc cel mai bine cu ceea ce vrei tu să exprimi în acel solo.
Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti mă poţi contacta pe email.
Mult spor,
Marius Furduescu
* Acest articol l-am publicat iniţial pe lecţii de chitară.ro
September 22, 2012 at 9:32 pm ·
Bravo domnule Marius, intr-un sfarsit am reusit sa inteleg cum sta treaba cu gamele. Eu cant de mult timp la chitara dupa ureche, cum se zice, insa crede-ma ca simteam nevoia sa si inteleg ce zdrangan acolo. In partea de acompaniament merge bine “telefonul” (urechea), dar la solistica, pana sa incep sa inteleg ce se intampla cu gamele astea, frecam griful de pomana. Cu respect, un autodidact batran!
September 23, 2012 at 12:56 am ·
@Strabon, Multumesc pentru apreciere si ma bucur ca ti-a fost de folos articolul despre game!
Mult succes,
Marius