În acest articol nu am să mă axez pe teoria acordurilor şi modul în care pot fi combinate acestea astfel încât să poţi crea o piesă; pentru că până la acel moment, înainte de toate, trebuie să-ţi dezvolţi un “vocabular” de acorduri. Aşadar, m-am gândit să-ţi dau câteva sfaturi legate de o problemă frecventă cu care te confrunţi atunci când eşti la început – memorarea acordurilor.
Principala mea problemă legată de acorduri, pe vremea când eram începător, era că nu reuşeam să le reţin. Pe măsură ce învăţam noi acorduri, nu mi le mai aminteam pe primele. Eram în această situaţie pentru că nu dispuneam de o metodă eficientă de a le reţine, însă în cele din urmă am reuşit să-mi dezvolt fel de fel metode prin care să memorez mai uşor acordurile.
Aş vrea să-ţi descriu în continuare principalele metode pe care le-am folosit ca şi începător. Vei observa că două dintre ele sunt imperfecte, fie din cauza faptului că metoda era prea limitată (Deh, aveam 13 ani şi abia mă apucasem să studiez chitara!) sau că este prea dificilă pentru un incepător. Cea de a treia metodă este una mult mai potrivită.
Motivul pentru care ţi le expun pe primele două este că, în cazul în care le practici în acest moment, să înţelegi de ce nu sunt cele mai potrivite şi că o metodă mai simplă şi mai echilibrată te-ar ajuta să progresezi mai repede.
Prima metodă la care am apelat, pe vremea când aveam 13 ani şi eram chiar la început, a constat în memorarea formei acordului fără absolut nicio legătură cu notele implicate. Degetul arătător pe coarda x, degetul inelar pe coarda y. Îţi sună familiar, nu?!
Limita acestei modalităţi este că nu te ajută deloc să înveţi notele pe chitară şi la fel, nu te ajută să înveţi modul în care funcţionează acordurile pe chitară. Pentru o persoană care foloseşte această metodă, faptul că mută poziţia acordului cu un semiton mai sus sau mai jos, nu face mare diferenţă, pentru că din punctul lui de vedere forma este corectă.
Un alt dezavantaj al acestui tip de memorare a acordurilor este că neştiind notele implicate în acel acord, vei rămâne permanent blocat în poziţia standard, fără a avea posibilitatea de a îmbogăţi acordul cu septime mari sau mici, none adăugate etc.
O a doua metodă pe care am folosit-o a fost să-mi fac diagrame cu gamele cunoscute de mine şi din ele să construiesc acorduri în diferite poziţii. Spre exemplu, din poziţia modului Do ionian, dacă vei căuta notele din arpegiu (Do, Mi, Sol, Do), vei descoperi poziţia acordului cu barre s.a.m.d cu fiecare mod în parte.
Metoda este foarte ok pentru că înveţi foarte bine notele pe griff, poţi face legătura dintre acord şi gamă şi îţi va fi mai uşor să îmbogăţeşti acordul cu alte note, pentru că ştii din ce gamă provin.
Neajunsul acestei metode este că are un grad destul de ridicat de dificultate şi îţi consumă foarte mult timp. Însă, în momentul în care o stăpâneşti vei obţine un confort şi o siguranţă pe grifful chitarei până atunci nebănuită.
Îţi sugerez să foloseşti metoda de mai sus, după ce te-ai familiarizat cu acordurile simple şi doresti sa mergi mai departe cu studiul si sa aprofundezi acordurile de septimă, sextă, nonă, undecimă sau diferitele răsturnări ale acestora.
O ultimă metodă pe care aş vrea să ţi-o descriu şi pe care o folosesc în lecţiile de chitară cu elevii mei este una inspirată dintr-un manual vechi de jazz editat de către MelBay. Ceea ce mi-a plăcut la metoda respectivă a fost că autorul a împărţit acordurile în funcţie de coarda pe care ai tonica sau fundamentala (nota care dă denumirea acordului).
În acest caz, avantajul faţă de prima metodă pe care ţi-am prezentat-o este că în acest fel te vei obişnui mai repede cu notele de pe grifful chitarei şi nu vei mai confunda acordurile între ele.
Metoda funcţionează în felul următor: să spunem că ai “adunat” câteva acorduri pe care le-ai învăţat din piesele tale preferate. Având în vedere că eşti la început, acordurile cu siguranţă sunt în starea fundamentală (adică, fundamentala acordului este prima şi cea mai joasă notă din acord) şi nu sunt în răsturnarea 1 sau în răsturnarea a 2-a.
Hai să luăm spre exemplu, acordurile La minor, Do major, Sol major, Re major, Mi minor. În starea fundamentală aceste acorduri vor avea: La, Do, Sol, Re şi Mi drept cele mai joase note din acord.
Astfel, observi că La minor şi Do major au fundamentala pe coarda 5 (coarda La), Sol major şi Mi minor au fundamentala pe coarda 6 (coarda Mi), iar Re major are fundamentala pe coarda 4 (coarda Re).
Încearcă să împarţi toate acordurile pe care le cunoşti în diferite categorii, în funcţie de coarda pe care este aşezată fundamentala şi vei observa că ţi se va face puţină lumină.
Această metodă te poate ajuta să descoperi şi noi acorduri. Spre exemplu, pornind de la acordul Mi major, dacă ar fi să ridici fiecare notă cu un semiton: Mi (coarda 6 liberă) devine Fa (prima poziţie de pe coarda Mi), Si devine Do, Mi devine Fa, Sol # devine La, Si (coarda 5 liberă) devine Do, iar Mi (coarda 1 liberă) devine Fa, vei descoperi astfel acordul Fa major cu barre.
Poţi proceda la fel şi cu La major, Re major, Sol major şi Do major, executate în primele poziţii şi în acest fel vei avea o deschidere spre poziţii noi de acorduri şi spre noi sonorităţi.
Sper să-ţi fie de folos sfaturile pe care ţi le-am dat în acest articol şi abia aştept să-ţi prezint modul în care acordurile pe care le-ai învăţat pot fi combinate astfel încât să poţi face primii paşi în lumea compoziţiei.
Dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti mă poţi contacta pe email.
Mult spor,
Marius Furduescu
* Acest articol l-am publicat iniţial pe lectii de chitara.ro
May 25, 2011 at 12:03 pm ·
Salut Marius,
Foarte interesant articolul si pot sa-ti confirm ca intr-adevar ultima metoda functioneaza foarte bine.
As insa o intrebare care nu e strict legata de memorarea acordurilor.
Care este cea mai eficienta metoda pentru identificarea gamelor intr-o tabulatura? Nu am gasit nicaieri o metoda concreta, pas cu pas, ci mai degraba sfaturi care sugerau mai mult sau mai putin cunoasterea de foarte multa teorie muzicala(pe care imi doresc s-o invat, dar este un proces de lunga durata)
Multumesc,
Florin
May 29, 2011 at 11:39 pm ·
@ Florin Salut, foarte interesanta intrebarea ta! Iti voi da un raspuns cat mai la obiect pentru ca intentionez sa dezbat subiectul pe larg intr-unul din articolele viitoare.
In mare, pentru a identifica intr-o tabulatura gamele folosite pentru a compune un solo ar trebui:
1. sa identifici tonalitatea – intr-o tabulatura este putin mai dificil pentru ca nu ai alteratiile la cheie ca la o partitura. Ceea ce-ti recomand este sa verifici progresia de acorduri. De aici, daca ai parcurs informatia prezentata de catre mine in articolul http://www.the-guitar.ro/2011/05/27/cum-s-compui-o-pies-pe-chitar-partea-7-acordurile-episodul-2/, iti va fi destul de simplu (saptamana aceasta voi publica un articol si despre substitutii si-ti va fi si mai simplu sa intelegi)
2. dupa aflarea tonalitatii poti trece la descoperirea modurilor clasice si pozitionarea lor de griff-ul chitarei. mai multe aici http://www.the-guitar.ro/2011/05/12/cum-sa-compui-o-piesa-pe-chitara-partea-3-modurile/
3. dupa indentificarea modurilor vei descoperi ca vei putea asocia notele din solo la un anumit mod.
PS: urmeaza sa detaliez intr-un articol viitor pentru ca e un subiect destul de amplu
Mult spor,
Marius Furduescu
May 30, 2011 at 3:32 pm ·
Salut Marius!
Multumesc pentru raspuns. Imi este foarte util.
Astept cu nerabdare si viitorul articol.
Succes,
Florin
December 9, 2011 at 9:07 pm ·
Salutari Marius!
Am si eu o intrebare care probabil va umple multe randuri de la tine dar,sunt/em foarte curiosi.Tot aud de termenul de “armonizare”a unei game,sa zicem Do major.Stiam eu ceva despre ea,ca din fiecare treapta a tonalitatii se ia acordul respectiv si din el treptele de baza,si asa se creaza armonizarea.
Si,iarasi am auzit notiunea de “Acord de septima mare/mica”.Asta e acordul “normal”caruia ii adaugi septima lui mare/mica?
Astept un raspuns mai amplu de la tine,ca sa nu ma mai simt nedocumentat 😀
Salutari,
oZz
December 12, 2011 at 11:51 pm ·
@oZz, armonizarea unei game inseamna construirea de acorduri (extragand treptele 1,3,5) pornind de pe fiecare treapta si folosind doar notele specifice tonalitatii. Ex: 1,3, 5 pornind de la Do, 1,3,5 pornind de la Re etc. Acordurile rezultate vor fi majore, minore sau micsorate in functie de specificul intervalelor de terta si cvinta.
Legat de acordurile de septima mare si septima mica, ce ai spus tu este adevarat – reprezinta adaugarea intervalului de septima la 1,3 si 5. Tipul de septima va varia in functie de intervalul dintre treptele 1 si 7.
Mult spor,
Marius