5 forme pe chitară ale gamei pentatonice

Dacă în lecţia de chitară trecută ţi-am prezentat 7 modalităţi de executare pe chitară a modurilor clasice, astăzi aş vrea să-ţi vorbesc despre gamele pentatonice şi diferitele forme pe care le pot lua pe chitară.

Înainte de toate trebuie să ştii că gama pentatonică reprezintă unul dintre stâlpii muzicii rock şi blues. Nu cred că există solo de chitară care să nu conţină un lick folosind notele din această gamă, de aceea este destul de important să o stăpâneşti foarte bine şi să începi să creezi solo-uri cu ajutorul ei.

Din punctul de vedere al teoriei muzicale, gamele pentatonice sunt formate din 5 sunete şi se împart în mai multe categorii:

–           Game pentatonice anhemitonice (fără semitonuri)

–           Game pentatonice hemitonice (cu semitonuri)

–           Game pentatonice mixte

–           Game pentatonice cu caracter cromatic

Dintre toate categoriile enunţate mai sus, cea despre care îţi voi vorbi este categoria gamelor pentatonice anhemitonice (game care în teoria muzicală occidentală poartă denumirea de major şi minor pentatonic), celelalte nu le vom detalia deoarece ele sunt folosite mai mult în muzica orientală.

Modul de formare al gamei majore pentatonice este: T – T – 3m – T – 3m, iar pentru gama minoră pentatonică modul de formare este: 3m – T – T – 3m – T. În cadrul tonalităţii, la fel ca şi în cazul gamei majore naturale (gama ioniană) care are ca şi gamă relativă (împărtăşesc acelaşi material sonor) gama minoră naturală (gama eoliană) şi gama majoră pentatonică are ca şi gamă relativă, gama minoră pentatonică aflată la o terţă mică (1T+1s) descendentă.

Spre exemplu, dacă ai o piesă compusă în tonalitatea Do major şi improvizezi folosind gama Do major pentatonic (T-T-3m-T-3m = Do-Re-Mi-Sol-La-Do), vei putea folosi şi gama minoră pentatonică (relativa minoră) ce se află la o terţă mică descendentă, adică La minor pentatonic (3m-T-T-3m-T = La-Do-Re-Mi-Sol-La). După cum se vede cele două game au acelaşi material sonor, ceea ce îţi oferă posibilitatea de substituire a uneia cu cealaltă.

 

Forme ale gamelor pentatonice

Dacă ne raportăm la gama majoră pentatonică pornită din Do – Do-Re-Mi-Sol-La-Do – aşa cum am procedat şi în cazul modurilor clasice, putem forma de pe fiecare treaptă a gamei o nouă gamă pentatonică (le vom numi stări ale gamei pentatonice).

Starea I sau gama majoră pentatonică – T-T-3m-T-3m

 

Starea a II-a – T-3m-T-3m-T

 

Starea a III-a – 3m-T-3m-T-T

 

Starea a iV-a – T-3m-T-T-3m

 

Starea a V-a sau gama minoră pentatonică – 3m-T-T-3m-T

 

Până la urmatoarea lecţie de chitară, nu uita să exersezi gamele prezentate aici, cât şi gamele prezentate în articolul “Ce trebuie să ştii pentru a putea face solo-uri – Partea 2“, iar dacă eşti interesat de alte informaţii, sfaturi personalizate sau lectii de chitara în Bucuresti poţi lăsa un comentariu pe site sau mă poţi contacta aici.

 

Mult spor,

Marius Furduescu

in: Featured articles, Lectii de chitara pentru nivel mediu · tagged: Featured articles, Lectii de chitara pentru nivel mediu

10 comments

  1. Salut Marius ! vreau sa ti spun ca de ceva vreme m am apucat de improvizatii dar cateodata ma blochez in fata unei molodii sau nu mai stiu cum sa continui improvizatia adica ideea o am dar nu pot sa o cant pe chitara.Ce ar trebui sa fac ca sa mi inbunatatesc tehnica de improvizatie?

    • @emy_malinescu Salut, te felicit ca ai decis sa abordezi improvizatia. Problema pe care o ai tu nu este de tehnica, ci mai mult de auz muzical. Practic, nu reusesti sa “traduci” sunetele din minte in sunete pe chitara. Exista mai multe metode pe care le poti folosi pentru a-ti educa auzul muzical:
      1.incearca sa urmaresti cu vocea inaltimea sunetelor pe care le canti oe chitara.
      2.incearca sa te limitezi la box-uri de game (precum cele din articol) si sa incepi sa improvizezi, fara distante foarte mari intre note.
      3.invata sa-ti canti in minte intervalele de secunda mare, secunda mica, terta mare si mica, cvarta perfecta, cvinta perfecta pentru a-ti da seama de distantele dintre notele pe care ti le imaginezi etc.
      3.canta gamele pe chitara si fii foarte atent la distantele dintre sunete.
      4.incearca sa “scoti” pe chitara solo-uri simple sau armonii simple ale formatiilor preferate, folosindu-te doar de auzul muzical. daca tempo-ul este prea rapid, selecteaza portiunea cu “probleme”, redu tempo-ul si incearca pana reusesti. Steve Vai spunea intr-un interviu, ca pe vremea cand scria partiturile pieselor lui Frank Zappa, putea lucra si 8 ore la cateva de secunde de muzica. Asa ca nu te mira daca va fi un proces mai indelungat pana ce reusesti sa redai pe chitara anumite portiuni.

      Cam astea ar fi cateva metoda pe care le poti folosi pentru a-ti educa auzul muzical.

      P.S: Nu uita ca aceasta este o problema foarte intalnita in randul muzicienilor. Ea difera de la un individ la altul in functie de gradul de dificultate al ideilor.

      Mult succes,

      Marius Furduescu

  2. Multumesc foarte mult pentru sfaturi o sa incerc de acum cand aud o melodie sa nu mai caut taburi pe net sa incerc sa o cant eu am facut asta cu un itro de la o melodie mai si mi a iesit . Mltumesc inca o ndata

  3. Marius as mai avea cateva intrebari cu gamele minore si majorea trebuie sa le invat pe griful chitarei? Si vreau sa ma apuc sa invat teorie muzicala si vreau sa ti cer un sfat , cu ce crezi ca ar trebui sa incep?

  4. Multumesc inca odata, i mi sunt de mare ajutor sfaturile tale

  5. Salut! Eu pentru a evita monotonia exersand game peste game folosesc ChordPulse Lite pentru backround. Aleg tonalitatea, tempoul, stilul si devine mult mai placut exercitiul.

  6. Salut.Ma intrebam daca puteti face un articol in legatura cu Drop D, drop C .V-as fi recunoscator 😀

Post a Comment